EL MODEL DE RECOLLIDA

Per què cal canviar el sistema de recollida?

El sistema de recollida amb contenidors al carrer no ens permet superar el 40% de recollida selectiva, tot i que el 85% dels residus que generem es poden reciclar si els separem correctament. El sistema amb contenidors té un sostre i, a més, no ens garanteix una bona qualitat de la recollida.

Què és el porta a porta?

És un sistema de recollida de residus que consisteix en deixar els residus ben separats a la porta de casa seguint un calendari determinat. Els residus es treuen amb uns cubells amb xip; el xip ens permet saber qui participa i fer accions de seguiment per millorar els resultats de recollida selectiva.

Com funcionen els contenidors tancats?

Els contenidors tancats de resta i orgànica es poden obrir amb l’aplicació mòbil Civiwaste o amb una targeta. Amb aquest sistema podem saber qui fa ús dels contenidors i fer-ne un seguiment amb l’objectiu de millorar la participació ciutadana i els resultats de recollida selectiva.

Què he de fer perquè em recullin els trastos i els mobles vells?

Sol·licitar-ne la recollida a través de l’app Civiwaste. Per a cada sol·licitud, es recolliran un màxim de 3 trastos grossos.

On va a parar cada residu?

L’orgànica va a la planta de compostatge del Centre Comarcal de Tractament de Residus Municipals, a l’Espluga de Francolí; els envasos, a una planta de Constantí, on els separen per materials per poder-los reciclar; el paper i el cartró es porta al Centre de Gestió Mediambiental de Valls; el vidre, a una planta de Montblanc, i la resta, que és el que no es pot reciclar, al dipòsit controlat del Centre Comarcal de Tractament de Residus Municipals, a l’Espluga de Francolí.

Què he de fer perquè em recullin la poda?

Sol·licitar-ne la recollida a través de l’app Civiwaste. Cal treure el sac reutilitzable de poda que facilita el Consell Comarcal i deixar-lo davant la porta de casa.

Què puc portar a la deixalleria mòbil?

Petits residus especials com ara bombetes, pintures, petits aparells elèctrics o electrònics, piles, oli, etc.

CONTENIDORS TANCATS

Com s’obren els contenidors de resta i orgànica?

Els contenidors tancats de resta i orgànica es poden obrir amb l’aplicació mòbil Civiwaste o amb una targeta que facilita l’Ajuntament.

Els puc obrir sempre que vulgui?

Sí, no tenen horari d’obertura.

Hi haurà sancions si obro cada dia el contenidor de resta?

No, no hi haurà sancions, però si separem correctament tots els nostres residus aquest contenidor l’obrirem molt poc. Tanmateix, cada municipi pot prendre les mesures corresponents segons les seves ordenances municipals sobre les taxes de residus seguint la idea de “qui més resta genera més paga”.

Si no tinc telèfon mòbil, com puc obrir els contenidors?

Si no es disposa de smartphone es pot demanar una targeta per obrir els contenidors a l’ajuntament.

On puc aconseguir bosses compostables?

De moment les bosses compostables seran gratuïtes i es podran recollir a l’ajuntament del teu municipi.

Com activo el Bluetooth al meu mòbil per poder obrir els contenidors?

Ves al menú superior del telèfon i toca la icona del Bluetooth. Un cop estigui fet això, ja pots obrir els contenidors.

PORTA A PORTA

Per què els cubells porten xip?

Per a poder fer un seguiment de la participació ciutadana i millorar els índexs de recollida selectiva.

Per a què serveixen els tres cubells?

El cubell airejat (reixat) és per a la cuina, cal dipositar-hi les restes d’orgànica dins una bossa compostable. Aquets sistema permet la transpiració i evita les males olors i els lixiviats.

El cubell marró de 25L és per treure l’orgànica al carrer. L’orgànica no es pot treure amb el cubell reixat.

El cubell gris i taronja de 30L és per treure els envasos, el paper i el cartró o la resta segons el dia de la setmana.

Com he de treure els bolquers i el tèxtil sanitari?

Es poden treure cada dia que hi ha recollida dins una bossa petita identificada amb un adhesiu que facilita l’ajuntament.

Puc treure la bossa sense el cubell?

No, els residus s’han de treure sempre dins el cubell que pertoca.

Puc treure el cubell reixat per a l’orgànica en lloc del marró?

No, el cubell reixat és per a la cuina, cal treure el marró de 25L, que és el que porta el xip.

Què he de fer si se’m trenca un cubell?

Posa’t en contacte amb el teu ajuntament i se te’n facilitarà un de nou.

Què he de fer si canvio d’habitatge?

Els cubells van associats a l’habitatge. Si canvies d’habitatge cal que ho comuniquis al teu ajuntament i et lliuraran uns nous cubells.

APP CIVIWASTE

Què puc fer si no tinc cobertura o no tinc connexió de dades al meu telèfon mòbil?

No passa res. La lectura, tot i que no mostra la confirmació, es guarda i s’envia al servidor quan tornis a tenir cobertura o connexió. Per tant, queda registrada igualment.

Podem tenir més d’un mòbil amb l’aplicació per a un mateix domicili?

Sí, pots descarregar-te l’aplicació a diversos mòbils i associar-los tots a un mateix habitatge. Per fer-ho has de posar el mateix número d’habitatge i crear un usuari nou (amb un correu diferenciat). Quan consultis l’historial de lectures, veuràs totes les realitzades amb tots els mòbils associats.

En cas de tenir problemes amb el funcionament de l’aplicació, què he de fer?

Si tens algun problema amb l’aplicació
pots dirigir-te al Consell Comarcal de la Conca de Barberà els matins de dilluns a divendres de 9 a 14 h. També pots trucar-hi, al telèfon al 977 86 56 00

Què puc fer amb Civiwaste?

  • Identificar-te i obrir els contenidors de resta i orgànica, si al teu nucli hi ha aquest model de recollida.
  • Sol·licitar la recollida de mobles i la recollida de poda.
  • Sol·licitar material com cubells o bujols (si el teu nucli té recollida porta a porta) o sacs de poda.
  • Notificar incidències relacionades amb la recollida de residus.
  • Consultar el calendari i els horaris dels serveis de deixalleria mòbil.
  • Consultar el teu historial d’aportacions per saber quins residus has generat.

Com puc descarregar Civiwaste?

Pots descarregar l’aplicació des de les botigues d’aplicacions mòbils: PlayStore, si tens un Android, o AppStore, si tens un dispositiu iOS.

On puc aconseguir el codi d’usuari del meu habitatge?

El codi del teu habitatge se’t va comunicar en la carta informativa que vas rebre en el moment del canvi de sistema. Si no el recordes, posa’t en contacte amb el Consell Comarcal i te’l donaran de nou.

Com inicio sessió?

Un cop registrat, tria l’opció “Iniciar sessió”, introdueix el teu e-mail i la teva contrasenya i toca “Confirma”.

Com puc consultar les meves aportacions?

A l’aplicació hi ha un botó que simbolitza un full que et porta a una pantalla on consultar les obertures realitzades cada setmana.

Què passa si no tinc cobertura o no tinc connexió de dades al meu telèfon mòbil?

No passa res. La lectura, tot i que no veus la confirmació a la pantalla, es guarda i s’envia al servidor quan tornis a tenir cobertura o connexió.

He obert el contenidor però no apareix a la pestanya del meu historial. Per què?

Les obertures dels contenidors no apareixen immediatament a l’aplicació. La pantalla de consulta de l’historial s’actualitza setmanalment, de manera que pots comprovar les lectures que has realitzat a principis de la setmana següent. Si tot i així tampoc apareix, t’has de posar en contacte amb l’Oficina d’Informació Ambiental.

Quin tipus d’incidències puc notificar amb Civiwaste?

Si detectes incidències relacionades amb les àrees d’emergència, els contenidors del carrer i la recollida porta a porta pots avisar al Consell mitjançant Civiwaste. Per fer-ho, has d’accedir a la pestanya d’incidències, seleccionar el tipus d’incidència i escollir la categoria concreta.

L’aplicació et demanarà que facis una fotografia de la incidència i un cop notificada la incidència apareixerà un missatge conforme aquesta ha estat enviada correctament.

En el cas de tenir problemes amb el funcionament de l’aplicació, què he de fer?

Si tens algun problema amb l’aplicació pots dirigir-te a l’Oficina d’Informació Ambiental, a la Plaça de la Vila 1, tots els matins de dilluns a divendres de 9 a 14 h i les tardes de dimarts i dijous de 17 a 18 h. També pots adreçar-t’hi al telèfon 93 821 35 53

ALTRES

Com es garanteix la protecció de dades?

La targeta està associada a un habitatge, és a dir, a una adreça, de manera que les dades amb les quals es treballa són les mateixes que les actuals, les de la taxa d’escombraries.

On truco si tinc un problema o un dubte?

El telèfon d’atenció a la ciutadania és el 977 86 56 00. També t’hi pots posar en contacte a través de l’adreça electrònica info@sitagradaviureaquirecicla.cat o pots obtenir més informació al web.